Λίστα                                                                                                                                                             

Συμπεράσματα:Αγγελική  Μάρκου

Ενιαίο Λύκειο Ασημίου

 

 

Το σχολείο στο οποίο διδάσκω για πρώτη χρονιά, είναι ένα επαρχιακό σχολείο της Κρήτης . Από την αρχή του σχολικού έτους το πρόβλημα που αντιμετωπίζω εγώ και οι συνάδελφοι/-ισσές μου είναι η μεγάλη έλλειψη ενδιαφέροντος από τους μαθητές/-τριες μας και η μεγάλη προσπάθεια εκ μέρους μας για να τους προσελκύσουμε το ενδιαφέρον για τη γνώση και τη μάθηση.

Στα πλαίσια της διδακτικής παρέμβασης μπορώ να πω ότι επιτεύχθηκαν σε ένα μεγάλο βαθμό οι αρχικοί μου στόχοι. Και πιο βασικό θεωρώ ότι η τάξη μου «ζωντάνεψε», τα παιδιά συζητούσαν και αντάλλασσαν απόψεις. Σε ένα μεγάλο ποσοστό οι μαθητές/-τριες μπήκαν στη διαδικασία να συνδέσουν το παρελθόν με το παρόν  και να αναζητήσουν αιτίες, να σκεφτούν και να προβληματιστούν για το ζήτημα της ισότητας των φύλων

Αρχικά, θα επισημαίναμε ότι η διδακτική παρέμβαση διέφερε κατά πολύ από ένα «καθημερινό» μάθημα ιστορίας και απαιτούσε διαφορετικούς ρόλους εκπαιδευτικού και μαθητών/-τριών. Η οργάνωση του μαθήματος και η διδασκαλία έγινε με βασικό στόχο της συμμετοχής των μαθητών/-τριών, το οποίο και απαιτούσε από μένα το ρόλο της συντονίστριας κι οργανώτριας. Η δυσκολία της διδακτικής παρέμβασης ήταν στο να μπορέσω να συντονίζω το διάλογο μέσα στην τάξη, να αφήνω χρόνο για αντιπαραθέσεις τιςς οποίες να επιτρέπω μεν αλλά και να μπορώ να τις διακόψω, πριν παρεκτραπεί η πορεία της συζήτησης. Επίσης, δυσκολία υπήρξε στην επιλογή των κατάλληλων ερωτήσεων και τρόπων, ώστε οι μαθητές/-τριες να μπαίνουν στη διαδικασία της σκέψης μόνοι/-ες τους χωρίς να τους κατευθύνω απόλυτα ή να τους επηρεάζω. Μια μορφή δυσκολίας ήταν η προσπάθειά μου να κατανοήσω και να σεβαστώ το ιδιαίτερο πολιτισμικό περιβάλλον (καθώς η καταγωγή μου δεν είναι ίδια με των μαθητών/τριών μου) των παιδιών και το μοίρασμα των ρόλων στη συγκεκριμένη κοινωνία και μια ανησυχία να μην προσβάλλω κάποιες από τις αρχές τους. Η διδακτική παρέμβαση απαιτούσε την απόλυτη εγρήγορση της διδάσκουσας, για να πετύχει όλους τους στόχους της παρέμβασης και η αγωνία να κεντρίσει το ενδιαφέρον και να πυροδοτήσει τη σκέψη των μαθητών/-τριών και κυρίως να προβληματίσει. Από την άλλη πλευρά οι μαθητές/τριες συμμετείχαν ενεργά στη διδακτική παρέμβαση, αντάλλασσαν τις απόψεις τους Η διδακτική παρέμβαση μπορεί να μην ενεργοποίησε όλους/ες για συμμετοχή στη συζήτηση και σε γόνιμο διάλογο αλλά πιστεύω πως όλοι/-ες αντάλλαξαν μεταξύ τους σχόλια κυρίως αντιπαράθεσης ανάμεσα στα δυο φύλα. Πιστεύω ότι επιτεύχθηκε να δημιουργηθεί μέσα στην τάξη ένα ζωντανό κλίμα και οι στόχοι της διδακτικής παρέμβασης επιτεύχθηκαν για την πλειοψηφία των μαθητών/-τριών.

Θεωρώ πάρα πολύ σημαντική την προσπάθεια να περάσουμε το μήνυμα ότι οι σχέσεις των ανδρών και των γυναικών δε στηρίζονται στον ανταγωνισμό και την αντιπαράθεση αλλά στην αλληλοκατανόηση και τον αλληλοσεβασμό.

Πολύ σημαντική ήταν η κοινή δραστηριότητα που οργανώθηκε στο τέλος με τα υπόλοιπα σχολεία της σύμπραξης. Προβλήθηκε σε κινηματογράφο του Ηρακλείου η ταινία «Το χαμόγελο της Μόνα Λίζα» που βοήθησε πολύ να κλείσουμε τη διδακτική παρέμβαση, καθώς το θέμα της ταινίας μας έδωσε το ερέθισμα να συζητήσουμε το ζήτημα της γυναικείας εκπαίδευσης και τη σχέση του με τον κοινωνικό ρόλο της γυναίκας. Οι μαθητές/-τριες ενθουσιάστηκαν με την ταινία, καθώς μάλιστα ήταν και στα πλαίσια μιας μίνι εκδρομής.

  Copyright DEUS 2004