ΘΕΜΑ : Η Γυναίκα σαν Φυσικός-Ερευνήτρια.
Είναι η μεθοδολογία της φυσικής συμβατή με την ιδιοσυγκρασία της γυναίκας;
Υπεύθυνος
καθηγητής : Παναγιώτης Τουμπανιάρης, Διδακτική Παρέμβαση
α) Να προβληματιστούν οι μαθητές, -τριες για την φύση-ιδιοσυγκρασία των δύο φύλων.
β) Να διερευνήσουν τις προκαταλήψεις που έχουν για την φύση και τους ρόλους των δύο φύλων.
γ) Να κατανοήσουν τις στερεότυπες συμπεριφορές και απόψεις της οικογένειας και της κοινωνίας και πως αυτές δημιουργούν εμπόδια στην εξέλιξη της προσωπικότητας ανδρών και γυναικών.
δ) Να ερευνήσουν στα Μ.Μ.Ε, διαδίκτυο κατά πόσο το επάγγελμα φυσικός παρουσιάζεται ή παρουσιάζονταν «ανδρικό».
ε) Να ερευνήσουν στο διαδίκτυο, βιβλιογραφία το ποσοστό γυναικών-ανδρών φυσικών ερευνητριών.
στ) Να κατανοήσουν την μεθοδολογία των φυσικών επιστημών και την μεγάλη επίδραση που ασκεί στην καθημερινή μας ζωή και στις σχέσεις των δύο φύλων.
Γ.
Αντιδράσεις
της τάξης-
Συζήτηση
Τα αποτελέσματα όπως φαίνεται και από τις εικόνες που βρέθηκαν δείχνουν μια εμφανέστατη προτίμηση στο ανδρικό φύλο! Στο σημείο αυτό ακολούθησε και μια άλλη παρατήρηση των κοριτσιών, που μας προβλημάτισε. Η συχνότητα χρήσης όρων Φυσικής θηλυκού γένους είναι συντριπτικά μεγαλύτερη από τους αρσενικού! Όροι όπως επιφάνεια, ταχύτητα, μάζα, πυκνότητα, μετατόπιση, απόσταση, θερμότητα, θερμοκρασία, επιτάχυνση, δύναμη, ενέργεια, ηλεκτρική τάση είναι όλοι θηλυκού γένους, ενώ οι όροι αρσενικού ή ουδέτερου είναι πολύ λιγότεροι, όπως : χώρος, όγκος, βάρος, διάστημα, χρόνος, έργο, ηλεκτρισμός, ηλεκτρικό ρεύμα. Δηλώνει αυτή η κυριαρχία των λέξεων θηλυκού γένους μια υποσυνείδητη αναγνώριση της σημασίας του θηλυκού στοιχείου στους νόμους της Φύσης; Δεν μπορέσαμε να καταλήξουμε σε μια τεκμηριωμένη και οριστική απάντηση, όμως το ζήτημα αυτό αποτελεί σίγουρα τομέα που χρειάζεται παραπέρα διερεύνηση.
Ένα θέμα που επίσης διερευνήθηκε από τις μαθήτριες/-τές ήταν και η συχνότητα απονομής Νόμπελ σε γυναίκες Φυσικούς. Από τους 149 κατόχους Νόμπελ Φυσικής μόνο δύο η Μ. Κιουρί και η Μ. Γκέπερτ-Μάγερ είναι γυναίκες. Εξετάζοντας και τους άλλους τομείς απονομών Νόμπελ διαπιστώσαμε ότι από τα :
106 Νόμπελ Ειρήνης τα 9 έχουν απονεμηθεί σε γυναίκες
97 Νόμπελ Λογοτεχνίας 11 έχουν απονεμηθεί σε γυναίκες
46 Νόμπελ Οικονομίας δεν έχει απονεμηθεί κανένα σε γυναίκες
172 Νόμπελ Φυσιολογίας - Ιατρικής τα 4 έχουν απονεμηθεί σε γυναίκες
135 Νόμπελ Χημείας τα 3 έχουν απονεμηθεί σε γυναίκες
Ο απολογισμός είναι πράγματι πενιχρός για τις γυναίκες. Όμως κύρια, οι κοινωνικές-οικονομικές συνθήκες είναι αυτές που επέβαλλαν αυτά τα αποτελέσματα, κάτι που φαίνεται και από τα Νόμπελ Οικονομίας.
-
Ποιος ήταν ο
Νεύτωνας;
Ξέρετε
γυναίκες στην
εποχή του που
να διακρίθηκαν
στις Φυσικές
Επιστήμες;
Γιατί όχι;
- Κατά την
παρουσίαση του
1ου και 2ου νόμου
του Νεύτωνα
μπορούν να
τεθούν τα
ερωτήματα :
Η δύναμη είναι
χαρακτηριστικό
και των ανδρών
και των
γυναικών; Οι
άνδρες είναι
δυνατότεροι; Αν
ναί, για αυτό
έχουν την
κυριαρχία;
Είναι οι
γυναίκες
εξυπνότερες
από τους άνδρες;
- Κατά την παρουσίαση του 3ου νόμου του Νεύτωνα μπορεί να διατυπωθεί η άποψη ότι ο τρίτος νόμος αποτελεί έκφραση ύπαρξης συμμετρίας στη Φύση αλλά και ισότητας. Όλες οι δυνάμεις πρέπει να εντάσσονται στο πλαίσιο των αλληλεπιδράσεων στη Φύση. Μήπως η ύπαρξη των δύο φύλων είναι μια ακόμη έκφραση της συνεχούς αλληλεπίδρασης των δυνάμεων στη Φύση; Μήπως η ισότητα των φύλων σημαίνει ουσιαστικά μια συνεχή εναλλαγή δυνάμεων σε μια κοινή πορεία;
Παρουσίαση των Φαλατάκη Μαρία-Περογαμβράκη Δέσποινα
Στο πρόγραμμα μας εξετάσαμε τους λόγους που οι γυναίκες Φυσικοί-Ερευνήτριες είναι πολύ λιγότερες από τους άνδρες. Διαπιστώσαμε ότι μόνο δύο γυναίκες έχουν τιμηθεί με βραβείο Νόμπελ, η Μαρία Κιουρί και η Γκέμπερτ, πράγμα αναμενόμενο αφού ο αριθμός των γυναικών Φυσικών-ερευνητριών ήταν και είναι μικρότερος των ανδρών. Οι κοινωνικές συνθήκες έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση αυτής της κατάστασης, αφού ο ρόλος της γυναίκας περιορίζονταν στο σπίτι και στο να μεγαλώνει τα παιδιά, να φτιάξει μια σωστή οικογένεια.
Στην έρευνα μας στην τάξη εξετάσαμε αν τα κορίτσια ή τα αγόρια έχουν αναπτυγμένη περισσότερο την κοινή λογική. Καταλήξαμε ότι τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια τα χαρακτηρίζει η κοινή λογική και οι επιδόσεις στα μαθηματικά ή τη Φυσική εξαρτώνται από τη συμμετοχή και το ενδιαφέρον των μαθητών και μαθητριών και όχι από το επίπεδο κοινής λογικής. Τα αγόρια φάνηκαν κάπως προκατειλημμένα για τις δυνατότητες των κοριτσιών, που τις θεωρούσαν «κατώτερες». Τελικά κάποια από αυτά πείστηκαν ότι αυτές οι διαφορές δεν οφείλονται στο φύλο αλλά στο κάθε άτομο ξεχωριστά. Αν και το συγκεκριμένο πρόγραμμα είχε περιορισμένη διάρκεια, έφερε σημαντικά αποτελέσματα σε αλλαγή αντιλήψεων, μας έδωσε την ευκαιρία να επιβεβαιώσουμε κάτι ήδη γνωστό, ότι στα αγόρια και τα κορίτσια υπάρχουν ίσες δυνατότητες και ότι πλέον οι κοινωνικές αντιλήψεις για τη θέση της γυναίκας έχουν αλλάξει με κατεύθυνση την εξισορρόπηση των σχέσεων γυναίκας-άνδρα.
·
Οι
λέξεις, οι
Φυσικές
Επιστήμες και η
Μάθηση,
Εκδόσεις
Τυπωθήτω,
Γιώργος
Δάρδανος 2002
·
Φύλο
και Σχολική
Πράξη, Συλλογή
Εισηγήσεων,
Εκδόσεις
Βάνιας, 1997
·
Γιώργος
Κουσουνέλος:
Ένας αιώνας
Νόμπελ,
Εκδόσεις
Φυτράκη,2002
·
Tony
Buzan
: Χρησιμοποίησε
το μυαλό σου,
Εκδόσεις
Αλκυών,2003
·
Frederikse, M.E., Lu, A., Aylward, E., Barta, P.,
Pearlson, G. Sex differences in the inferior parietal lobule.
Cerebral Cortex
vol 9 (8) p896 - 901, 1999 [MEDLINE].
·
Geary, D.C. Chapter 8: Sex differences in brain
and cognition. In "Male, Female: the Evolution of Human Sex
Differences". American Psychological Association Books. ISBN: 1-55798-527-8
[AMAZON].
·
Harasty J., Double K.L., Halliday, G.M., Kril,
J.J., and McRitchie, D.A. Language-associated cortical regions are
proportionally larger in the female brain. Archives in Neurology vol 54
(2) 171-6, 1997 [MEDLINE].
·
Collaer, M.L. and Hines, M. Human behavioural sex
differences: a role for gonadal hormones during early development? Psychological
Bulletin vol 118 (1): 55-77, 1995 [MEDLINE].
·
Bishop K.M. and Wahlsten, D. Sex differences in
the human corpus callosum: myth or reality? Neuroscience and Biobehavioural
Reviews vol 21 (5) 581 - 601, 1997.
· LeVay S. A difference in hypothalamic structure between heterosexual and homosexual men Science. 253(5023):1034-7, 1991 [MEDLINE].
·
LeVay, S.: "The Sexual
Brain". MIT Press, 1994 [AMAZON]
·
Shaywitz, B.A., et al. Sex differences in the functional organisation of the
brain for language. Nature vol 373 (6515) 607 - 9, 1995 [MEDLINE].
·
Rabinowicz T., Dean D.E., Petetot J.M., de
Courten-Myers G.M. Gender differences in the human cerebral cortex: more neurons
in males; more processes in females. J Child Neurol. 1999
Feb;14(2):98-107. [MEDLINE]
·
Schlaepfer T.E., Harris G.J., Tien A.Y., Peng L.,
Lee S., Pearlson G.D. Structural differences in the cerebral cortex of healthy
female and male subjects: a magnetic resonance imaging study. Psychiatry Res.
1995 Sep 29;61(3):129-35 [MEDLINE].
·
Wilson, E.O. - "Sociobiology". Harvard
University Press, 1992 [AMAZON].
·
Moir A. and Jessel D. - "Brain Sex".
1993 [AMAZON] See also: Excerpts
from the book
·
Blum, D. - "Sex on the Brain: The Biological
Differences Between Men and Women". Penguin, 1998 [AMAZON]
·
Kimura, D. - "Sex and Cognition". MIT
Press, 1999 [AMAZON]
Copyright DEUS 2004