Λίστα                                                                                                                                                             

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ - ΙΔΑΝΙΚΟ ΣΩΜΑ:  ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΕΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΥΟ ΦΥΛΑ

Γ/σιο Αγ. Βαρβάρας, Γ΄ Γυμνασίου (24 μαθητές)

Καθηγήτρια:  Γκινούδη Αθηνά

 

 ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ

 

1.  Να προβληματιστούμε για τους διάφορους παράγοντες που επηρεάζουν τις διατροφικές μας συνήθειες.

 

2.  Να διερευνήσουμε τον τρόπο με τον οποίο τα ΜΜΕ προβάλλουν διατροφικά πρότυπα, που είναι διαφορετικά για τα δύο φύλα, ενώ είναι επιστημονικά αποδεκτό ότι η διατροφή διέπεται από γενικούς κανόνες, ανεξάρτητους φύλου.

 

3.  Να προβληματιστούμε για τους κινδύνους που ελοχεύουν από την προβαλλόμενη μή ισορροπημένη διατροφή, τις διατροφικές συνήθειες, τα πρόσθετα διατροφής, τις εξαντλητικές δίαιτες και τα επικίνδυνα διατροφικά προϊόντα και ποτά.

 

4.  Να αντιληφθούμε τις τεράστιες πιέσεις που δέχονται οι γυναίκες στις δυτικές κοινωνίες για να είναι λεπτές και καλοφτιαγμένες και πως αυτό θεωρείται συνώνυμο της επιτυχίας και οδηγεί στην άνθηση της βιομηχανίας απώλειας βάρους.

 

5.  Να διερευνήσουμε τις στερεότυπες αντιλήψεις ως προς τους ρόλους των ανδρών/γυναικών στην οικογένεια και την κοινωνία στην προετοιμασία και κατανάλωση γευμάτων (γυναίκα μαγείρισσα - άνδρας καταναλωτής).

 

ΜΕΘΟΔΟΙ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ - ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

      Παρουσιάσαμε στην τάξη παραδείγματα από διαφημίσεις διατροφικών προϊόντων και κέντρων αδυνατίσματος  που προβάλλουν συγκεκριμένα γυναικεία και ανδρικά αισθητικά πρότυπα και ρόλους. Διερευνήσαμε τα κανάλια μέσω των οποίων προβάλλεται καθολικά η ιδανική εικόνα του γυναικείου σώματος όπως η μόδα, τα γυναικεία περιοδικά, τα ΜΜΕ, οι διαφημίσεις, το καλλιτεχνικό στερέωμα κ.λ.π.

 

Στις δυτικές κοινωνίες η λεπτόσωμη εμφάνιση στις γυναίκες έγινε συνώνυμη με τη δύναμη, την ευτυχία, την επιτυχία και την σεξουαλική ελκυστικότητα, ενώ αντίθετα η παχυσαρκία αντιπροσωπεύει την οκνηρία, την αυτοεγκατάλειψη και την έλλειψη θέλησης. Οι νέες γυναίκες στις δυτικές κοινωνίες δέχονται τεράστιες "πιέσεις" για να είναι "καλοφτιαγμένες, σφικτές και ηλιοκαμένες". Η θηλυκότητα (και άρα η λεπτή σιλουέτα) αποδεικνύονται όχι μόνο πολύτιμα εφόδια για τη γυναίκα στις ιδιωτικές σχέσεις και την επαγγελματική καταξίωση, αλλά και ένα ουσιαστικό στοιχείο της ταυτότητός της, ένα μέσο αυτοεπιβεβαίωσης.

 

 

 

 Προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, ακολουθούνται αυστηρότατες δίαιτες, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται εξαιρετικά αυξημένη συχνότητα διατροφικών διαταραχών στα κορίτσια εφηβικής ηλικία, σε μια ιδιαίτερα ευαίσθητη περίοδο της ζωής τους, με σοβαρότατες επιπτώσεις για τον αναπτυσσόμενο οργανισμό. Το φαινόμενο φαίνεται ότι έχει πάρει επιδημιολογικές διαστάσεις.

Είναι αξιοσημείωτο ότι ποσοστό > 50% των κοριτσιών εφηβικής ηλικίας πιστεύει ότι είναι υπέρβαρο και παχύσαρκο, χωρίς όμως να είναι στην πραγματικότητα.....

----------------

Συζητήσαμε στην τάξη με ομάδα ειδικών (διαιτολόγο, γιατρό και ψυχολόγο) τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν κορίτσια της ηλικίας μας που καταφεύγουν σε εξαντλητικές δίαιτες για να χάσουν τα υποτιθέμενα περιττά κιλά τους. ).

 

Συζητήσαμε ακόμα τον ρόλο των παντώς είδους πρόσθετων διατροφής αλλά και των αναβολικών και τις εξαιρετικά σοβαρές επιπτώσεις που έχουν στην υγεία (μυοσκελετικό, ορμονικό και καρδιαγγειακό σύστημα) 

 

 

 Συζητήσαμε διάφορα φαινόμενα κοινωνικού "ρατσισμού"  έναντι της παχυσαρκίας (...), με εξευτελισμό, κοροϊδία και συστηματική ταπείνωση (αγενείς παρατηρήσεις, μη κολακευτικά πειράγματα, ειρωνικά σχόλια και διάθεση).  Οι επιπτώσεις από το φαινόμενο αυτό είναι εξαιρετικά δυσάρεστες για την πλειοψηφία των υπέρβαρων κοριτσιών εφηβικής ηλικίας. Ευτυχώς, τέτοιες περιπτώσεις σπανίζουν στο σχολείο μας.

 

 

 

Και όμως οι παχύσαρκοι άνθρωποι αυξάνονται και πληθύνονται. 

Και πως αλλιώς μπορούσε να γίνει; Αφού μαζί τους χοντραίνουν και τα κέρδη όλων εκείνων των επιχειρήσεων που έχουν σχέση με τους ευτραφείς ανθρώπους.

 

Το 1995 ήταν γύρω στα 200 εκατομμύρια, διεθνώς, οι άνθρωποι που χαρακτηρίζονταν ως υπερβολικά βαρείς. Τώρα, έχουν ξεπεράσει τα 300 εκατομμύρια. Μόνο στην Αμερική, ο ετήσιος τζίρος των ινστιτούτων και κέντρων αδυνατίσματος φτάνει τα 40 δισ. δολάρια.

Εξαιρετικά επικίνδυνες χειρουργικές επεμβάσεις, παρουσιάζονται σαν τη λύση για το πρόβλημα της παχυσαρκίας!!

Ανυπολόγιστα είναι τα κέρδη των φαρμακευτικών εταιρειών που παράγουν διάφορα φάρμακα και σκευάσματα, σπανίως αποτελεσματικά, εναντίον της παχυσαρκίας. Όλοι αυτοί οι εμπορικοί κλάδοι, αλλά και μερίδα επιστημόνων όπως γιατροί συγκροτούν ένα πανίσχυρο λόμπι στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τόσο ισχυρό που, όταν είναι να ληφθούν από την Πολιτεία κάποια μέτρα με στόχο τη μείωση των παχύσαρκων, ασκούν τεράστιες πιέσεις στους πολιτικούς, ώστε να μαλακώσουν όσο γίνεται πιο πολύ τα μέτρα αυτά. Τι θα έκαναν άραγε χωρίς παχύσαρκους;

 -----------------------------------------------------------------

Έτσι λοιπόν ο τρόπος ζωής στις δυτικές κοινωνίες είναι προσαρμοσμένος στο να παράγει παχύσαρκους ανθρώπους! Η κοινωνικά αποδεκτή εργασία είναι η καθιστική (δουλειά γραφείου), η διασκέδαση επίσης. Τα γεύματα όπως αυτά προβάλλονται είναι αυτά των fast food που πρέπει να δημιουργούν γρήγορα το αίσθημα  του κορεσμού και άρα να είναι μόνο θερμίδες! Ας θυμηθούμε πως ζούσαν οι άνθρωποι παλιότερα. Δούλευαν χειρονακτικά, έτρωγαν υγιεινά και για διασκέδαση πήγαιναν (με τα πόδια) σε πανηγύρια στα ξωκλήσια (σε κορυφές βουνών) και χόρευαν παραδοσιακούς χορούς (η καλύτερη αεροβική γυμναστική).  Στις μέρες μας, οι διαφημίσεις αυτοκινήτων μας έπεισαν ότι είμαστε σχεδόν ανάπηροι, ανίκανοι να πάμε οπουδήποτε με τα πόδια μας.

 

Είδαμε πως τα πρότυπα των γυναικών μεταβάλλονται διαχρονικά. Επισκεφθήκαμε το αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου και είδαμε πως μέσα από την τέχνη παρουσιάζεται η γυναίκα από τη μινωϊκή εποχή, μέχρι τους ρωμαϊκούς χρόνους.                                         

                                                                             

                                                                             

Για πολλά χρόνια το ιδεώδες της γυναικείας ομορφιάς αντιπροσωπεύεται από την Αφροδίτη της Μήλου.    

 

Όμως και τον 17ο αι. οι ζωγράφοι απαθανατίζουν διαφορετικά απ ότι σήμερα τη γυναικεία ομορφιά            

                                                                             

 

 

Είναι να αναρωτιέται κανείς πως το πρότυπο της γυναικείας ομορφιάς της δεκαετίας του 70 ήταν η Twiggy, ένα ασθενικό μοντέλο.

Μελετήσαμε κάποια πρότυπα ανδρών - γυναικών που προβάλλονται  μέσα από τις διαφημίσεις:

Προϊόν        Εικόνα γυναίκας                              Εικόνα άνδρα

 α                καλή σύζυγος                                   δυνατός, μυώδης

 β                άψογη μητέρα                                  αρρενωπός

 γ               δυναμική εργαζόμενη                       δυναμικός επιχειρηματίας

 δ               ευγενική γειτόνισσα                           περιζήτητος καρδιοκατακτητής

 ε                σέξι ερωμένη                                    σέξυ εραστής

στ              καλή μαγείρισσα                               καλοφαγάς

 

 

------------------------------------------------------------------------------                                                        

Συζητήσαμε τα χαρακτηριστικά που αποδίδονται σε ωραίους και καλλίγραμμους ανθρώπους. Μερικές συνέπειες της ασυνείδητης αυτής υπόθεσης ότι όμορφος "ίσον καλός, έντιμος, ικανός και ευφυής" -κάτι που συνήθως δεν ισχύει-  είναι φοβερές. Στην πολιτική όλο και συχνότερα πλασάρονται καλίγραμμοι ελκυστικοί και γυμνασμένοι υποψηφίοι ενώ οι πωλητές και το προσωπικό που έρχεται σε επαφή με τους πελάτες επιλέγεται με κριτήριο την ομορφιά του. Οι ελκυστικές γυναίκες εμφανίζονται με περισσότερες πιθανότητες να βρούν καλή δουλειά.

-----------------------------------------------------------------------

Ποιά είναι όμως τα "ιδιαιτέρως αποτελεσματικά " προϊόντα αδυνατίσματος που προωθούνται;

 

Βερμούδες και ζώνες αδυνατίσματος που απλά τις φοράς και χάνεις κιλά!

Όργανα γυμναστικής με τα οποία χάνεις κιλά κάνοντας γυμναστική μόνο πέντε λεπτά τη μέρα!

 

Πάτοι ρεφλεξολογίας που τους φοράς  4 ώρες τη μέρα με όλα τα παπούτσια και αποκτάς λεπτό σώμα χωρίς κυτταρίτιδα (δε χρειάζεται να περπατάς!)

 Διάφορα είδη χαπιών και ροφημάτων με τα οποία μπορείς να τρώς όσο θέλεις και να χάνεις κιλά.

 

Μαγικές αυτοκόλλητες ταινίες αδυνατίσματος, εύκολες στη χρήση, σαν χάνζαπλαστ, σαν έμπλαστρα, επικολλούνται στις λιπώδεις περιοχές και εξαφανίζουν κάθε ίχνος περιττού λίπους. Στα μπράτσα, στο στομάχι, στην κοιλιά, στους γλουτούς χάνουμε εγγυημένα μισό κιλό κάθε οχτώ ώρες.

Δακτυλίδια αδυνατίσματος!!

----------------------------

Και όμως υπάρχει κόσμος που πείθεται από όλα αυτά. Η γυναίκα παρουσιάζεται σαν άβουλο όν. Η αποκαλούμενη ισότητα στα φύλα ισχύει μόνο στον τομέα της υπερκατανάλωσης. Η γυναίκα σαν πιο ευαίσθητη καταναλωτικά, είναι ικανή μόνο στο να ψωνίζει πάσης φύσεως άχρηστα προϊόντα και αυτός είναι ίσος ο λόγος για τον οποίο πρέπει ναι είναι και ανεξάρτητη οικονομικά.

  Η σωστή διατροφή διέπεται από γενικούς κανόνες, ανεξάρτητους φύλου. Επιπλέον, η καλή ψυχολογία και η φυσική άσκηση συμβάλλουν στην διαμόρφωση υγιών και ισορροπημένων (σωματικά και νοητικά) κοριτσιών και αγοριών που θα πετύχουν σε όλους τους τομείς της ζωής τους.   

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1.      Διατροφή από το σήμερα για το αύριο, Τ.Κ. Μόρτογλου

2.      Σειρήνια δείπνα, A. Dalby